onsdag den 1. februar 2012

Havkajak, bananplantage og spansk test!

Mandag d. 30. januar var vi på tur til "La Ensenada Beach" som ligger lidt væk fra byen Tela hvor vi bor. Dette foregik i havkajakker, hvor vi blev delt op i to grupper, som skulle skiftes til at sejle i kajak henholdsvis til og fra stranden. og tog ca. 40 min, så vi var godt trætte i armene da vi kom frem. Her spillede vi fodbold og volleyball på stranden og fik ellers tiden til at gå i de lækre hængekøjer. Frokosten bestod af grillet fisk, bananchips samt ris og bønner som vi efterhånden er blevet vant til at spise. Herefter solbadede vi på stranden og blev bagefter kørt tilbage til Tela, da det nu var den anden gruppes tur til at ro i kajakker tilbage til Tela. Vi blev kørt direkte hen til Telamar, hvor vi slappede af et par timer.
Dagen efter var det meningen at vi skulle ud og se nogle små øer kaldet "Cayos Cochinos", men da det var dårligt vejr, blev dette aflyst. Derfor gik turen istedet til en bananplantage et par timer herfra. Her så vi hvordan bananer voksede på træet og herefter bliver plukket 84 dage efter. Det hele foregik i håndkraft, men samtidig under gode vilkår. Alle banenerne blev vasket og pakket meget omhyggeligt i kasser, som de selv stod og formede. Når bananerne er blevet skåret af stammen, bliver stammerne genbrugt til ko fodder fordi der bliver tilsat et bestemt stof, der gør, at køerne producerer mere mælk. Så på denne måde, bliver alt materiale genbrugt, hvilket er meget overraskende, når man tænker på at det er Honduras, som på mange andre punkter er nærmest 100 år bagud. Efter bananplantagen, blev vi kørt ud til et shoppingcenter, hvor vi havde en time at gøre godt med. Her spiste vi frokost og fandt et stort supermarked, hvor man kunne få alverdens ting. Aftenen blev brugt på værelset med film, da vi var godt trætte.
Idag har vi været ude at se stedet hvor vi skal lave frivilligt arbejde. Her skal vi bo i nogle små hytter lige ud til stranden. Hytterne var over alt forventning, da vi havde eget toilet og bad, hvilket vi ikke havde regnet med. Dog er der intet internet, så det bliver en udfordring at skulle leve uden det i to uger. Mens vi laver frivilligt arbejde skal vi have spansk undervisning, så derfor fik vi idag en spansk test, som skulle afgøre, hvilket niveau vi skal være på. Ingen af os kunne svare på nogen af spørgsmålene, så vi kan godt regne ud hvilket niveau vi er kommet på! Det er vi kun glade for, da vi gerne vil have så meget ud af undervisningen som muligt. Herefter blev vi kørt ud til det børnehjem som vi skal være på. Så snart vi steg ud af bussen, blev vi straks overfaldet af en masse små børn, der var overlykkelige for at se os. De tog vores solbriller, og ville flette vores hår. Vi skulle lege med dem, og der var nærmest en intern kamp om, hvem der fik mest opmærksomhed. De var allesammen super søde, og i en alder fra 1-8 år. Vi fik meget ondt af dem, da 23 børn deles om én madras og meget lidt legetøj. Samtidig kunne man også mærke hvor meget de hungrede efter omsorg og opmærksomhed, så derfor tror vi også, at halvanden times pasning om dagen er nok, da man er på hele tiden. AdventureDk, som er det firma vi rejser med, donerer 500 dollars, som vi nu skal beslutte, hvad skal bruges på. De hold der har været afsted de tidligere år, har bl.a. bygget legeplads, malet bygningen smat lagt tag på. Vi overvejer at bruge vores donation på senge og madrasser til børnene. Alle har medbragt legetøj hjemmefra, men vi køber nok en bold og nogle sjippetorve hernede, da det er noget børnene kan have glæde af i lang tid. Efter besøget hos børnene, fik vi lækker frokost bestående af ris, bønner, bananchips, hvidløgsstegte rejer samt salat. Dette var SUPER LÆKKERT, så det håber vi på at vi skal leve af alle de 14 dage vi skal bo der! Samtidig blev vi introduceret for vores spansklærere samt de guider der er med os i de to uger vi er der. Vejret har desværre været rigtig trist de sidste par dage, så selvfølgelig har det også regnet det meste af dagen idag, så derfor kan tiden godt være lidt lang engang imellem.
Da vi selv skal financiere vores frokost i de dage vi er i frivilligt arbejde, har hele gruppen besluttet sig for, at splejse til to toastere samt en elkedel, så vi kan lave nem frokost.
Desuden er vi kommet ind i en god vane, hvor vi har været ude at løbe stort set hver dag de sidste to uger, og yderligere tilføjet 100 mavebøjninger hver aften her på værelset. Så vi håber på at komme hjem i super form!! ;-)

Imorgen skal vi på camping, hvis vejret er til det. Her skal vi have barbeque på stranden og om aftenen skal vi ud i små kajakker hvor vi skal se krokodiller. Det glæder vi os meget til! På lørdag skal vi ud at købe ting, som vi skal bruge til det frivillige arbejde sammen med en af vores guider. Herefter har vi fri resten af eftermiddagen. Søndag har vi fridag, så her skal dagen bruges på at skype med dem derhjemme, da vi ikke får mulighed for det igen før om lang tid. Herefter begynder det frivillige arbejde på mandag.