torsdag den 23. februar 2012

Utila

I mandags var vi på en heldagstur til "Cayos Cochinos", som er en hel øgruppe som består af 13 forskellige øer. Vi skulle tidligt afsted, så derfor var vi allerede oppe kl. 4:30, så vi var godt trætte. Herefter skulle vi køre ca. 3 timer i bus, efterfulgt af ca. 45 minutters sejltid. Men det var det hele værd. Øerne var super smukke - nogle af dem var privatejet, så derfor kunne vi ikke få adgang til dem allesammen. Men dem vi så var utroligt flotte med helt blåt vand og hvide sandstrande. Desuden fik vi også mulighed for at snorkle ved en af øerne, hvor vi så en masse flotte fisk og koraller. Men det slår dog stadig ikke vores snorkeloplevelse ved "Great Barrier Reef" i Australien. Vi fik frokost ved en af de største øer, hvor der var masser af andre turister der lagde til i store yatcher. Her fik vi igen serveret den lokale ret bestående af fisk, ris og bananchips. Dette var forhåbenligt for sidste gang, da vi er ved at være godt trætte af det.
Vi var hjemme igen ved 17-tiden, hvor vi direkte herefter fik aftensmad og så ellers tilbage og på hovedet i seng, da vi var smadret efter dagens indtryk.
Dagen efter om tirsdagen havde vi en fridag, som vi brugte på at nyde poolen ved Telamar. Det var lækkert vejr det meste af dagen, så vi fik masser af sol.
Om onsdagen stod den på riverrafting, hvilket vi alle havde glædet os super meget til. Vi havde aftenen forinden pakket, da vi nu skulle videre til byen "La Ceiba", hvor vi skulle have en enkelt overnatning. Det var super fedt at riverrafte, selvom vi dog havde forventet, at det ville være vildere. Men det var super sjovt, og vi blev delt op i hold af 4, hvor hvert hold havde en guide med i deres gummibåd. Vi raftede ca. i en time, og efter dette var der fri mulighed for at springe ud fra klipper op til 7 meters højde. Men dette valgte Maria og jeg dog fra, da vi ikke er så god til vand og højder, samt det så ret farligt ud. Men dette benyttede de andre sig af i stor stil, og vi andre kiggede gladeligt på. Inden vi kom i bådene startede vi med en trekkingtur langs breden på masser af sten, samt enkelte steder skulle vi svømme fra den ene sten til den anden, hvilket var ret svært, eftersom der var så meget strøm i vandet.
Imorges var vi ude på en trekkingtur som tog lidt over en halv time, og her kom vi op til et vandfald, som var super flot, og der var mulighed for at bade i udmundingen af vandfaldet, men det var ret svært, da strømmen var så kraftig. På vejen tilbage så vi en slange, som åbenbart er en af verdens farligste slanger, da den bare ved et bid kan dræbe en person. Det var ret fascinerende, men den blev dræbt med det samme af vores guide. Den var ikke så lang, men super flot med sin stærke røde farve. (Vi lægger billeder ind af det senere).
Grunden til at vi skulle overnatte i "La Ceiba" var at vi her til morgen skulle videre mod øen Utila, som er stedet hvor vi skal tage vores dykkercertifikat. Vi bor på selve "Cross Greek Diving Center", hvor vi skal bo de næste 11 dage. Her bor vi i en 4-mands hytte sammen med Mathilde og Tina. Fra imorgen af starter vi vores dykkerundervisningen, som selvfølgelig først starter med alt det teoretiske. Vi skal først rigtig i vandet på lørdag, hvilket vi glæder os meget til, selvom det bliver en kæmpe udfordring.