onsdag den 25. januar 2012

Livstegn fra Honduras

D. 18. januar var vi som sagt ude at se en National Park, hvor vi så brølearber, pelikaner, krabber, fugleedderkopper og en masse natur. Vi var inde at gå i junglen, hvor nogle bl.a. smagte på termitter, men vi sprang så elegant over. Vi sejlede i nogle speedbåde ud til øen hvor national parken lå, så derfor havde vi mulighed for at sejle hele øen rundt. Efter besøget i national parken, sejlede vi derfor om på den anden side af øen, hvor der var mulighed for at snorkle samt solbadning. Her fik vi serveret en lokal frokost, lavet af de få indbyggere på øen, som bestod af stegt fisk, ristede bananer, ris og bønner. Herefter gik turen tilbage til Tela.
Næste dag var vi ude at besøge en Garifuna landsby, hvor vi mødte lokalbefolkningen og smagte typisk Garifuna mad, som igen bestod af bananer, ris, bønner og fisk. Selvom det ikke lyder så lækkert, smager det utrolig godt! Her var der mulighed for at komme på en laggon bådtur, hvor vi så hvidhovede aber samt en masse fuglearter. Her var der desværre mange solfluer som vi fik utrolig mange stik på benene af. Det var sjovt at se landsbyen, for her fik man et indblik i hvordan lokalbefolkningen bor, hvilket er utrolig primitivt med små hytter og næsten ingen strøm.
Dagen efter tog vi videre mod Copan, som betød en femtimers lang køretur i bus. Da vi endelig kom frem, blev vi indkvarteret på vores nye hotel, hvor vi boede på seksmandsværelser, og sov i køjesenge. Om eftermiddagen tog vi ud for at lave canopy. For jer som ikke ved hvad det er, betyder det, at man bliver spændt op i et jerntorv, hvor man svæver hen over jorden fra en platform til en anden. Det var super fedt, men samtidig også rigtig grænseoverskridende, da dette forefik i 800 meters højde. Om aftenen tog vi allesammen på bar, hvor guiderne havde arrangeret "Happy Hour", så det blev udnyttet i stor stil. Men alligevel med måde, da vi skulle tidligt op næste dag. Her skulle vi nemlig ud at se "Maya Ruinerne", som er en masse gamle ruiner tilbage fra Maya folket. Her blev vi vist rundt af en meget engageret guide, hvilket gjorde det utrolig spændende. Her så vi bl.a. også papegøjer og små egern. Resten af dagen havde vi fri, hvor vi valgte at tage hen til et hotel hvor vi kunne benytte deres pool. Nogle af de andre fra gruppen valgte, at tage på hestetur op til en lille landsby i bjergene, men vi var en gruppe på ti, der hellere vil vente med dette til vi kommer til øen "Roatan". Om aftenen tog vi hen til en anden bar, hvor vi fik en masse lækre, flotte drinks og spillede en masse spil.
Næste dag gik turen til "aqua calientes" som er nogle naturlige, varme kilder, som bestod af en masse små naturlige pools, hvor der bl.a. var mulighed for mudderbadning. Dette nød vi i fulde drag, og det var meget facinerende, da nogle af de naturlige kilder var 80 grader varme. Resten af eftermiddagen brugte vi på netcafé, så vi kunne skype med dem derhjemme. Dette var utrolig rart, da vi ikke har haft noget signal på vores mobiler siden vi kom til Honduras, samt vi intet internet havde i Copan. Derfor var der stort behov for at få livstegn hjemmefra.
Dagen efter havde vi en fridag, så derfor blev det meste af dagen brugt på solbadning, kortspil samt et kik rundt i byen. Aftenen blev brugt på at pakke, da vi skulle afsted næste dag mod byen "Santa Rosa".
Vi ankom til "Santa Rosa" midt på formiddagen hvor vi var ude at besøge en lokal cigarfabrik. Her blev vi vist rundt af en af medarbejderne, og her så vi hele cigarprocessen fra tobaksblade til færdigproducerede cigarer i forskellige flotte æsker. For at få lov til at komme ind på fabrikken, var det et krav at vi bar mundbind, og det var ligeledes forbudt at tage billeder. Det var sjovt at se den måde de arbejdede på, da det hele var meget fabriksarbejde, og det var igen en øjenåbner for, hvor godt vi har det derhjemme i Danmark.  Derefter tog vi ud til byen "Gracias", hvor vi blev indkvarteret på et nyt hotel, hvor vi skal være i to nætter.
Idag har vi været på trekkingtur til "Celague National Park", hvor vi endte med at gå ca. 12 km op og ned af et bjerg i 2 kilometers højde. Dette var en utrolig hård tur, og flere måtte opgive på halvvejen. Men nu hvor vi efterhånden er i så god træning, tog vi den selvfølgelig hele vejen til toppen. To liter sved og fem liters væske lettere, gik turen tilbage til hotellet. Her fik vi en hurtigt frokost, hvorefter turen gik videre til en lille landsby lidt herfra, hvor vi var inde hos en lokal familie, hvis beskæftigelse gik ud på at lave krukker samt alt andet indenfor ler. Her brugte vi nogle timer, hvor vi fik vist hvordan en lerkrukke bliver til, samt fik mulighed for selv at prøve kræfter med vores kreativitet. Aftenen iaften står på at pakke, samt tidligt i seng, da der venter en 8 timers lang køretur tilbage mod Tela.
Imorgen skal vi ud til den caribiske kyst, for at se "Pulhalpanzak vandfaldet". Her får vi mulighed for at komme ind bag selve vandfaldet samt bade. Herefter skal vi tilbage til "Mango Hotel", som er vores base i Tela. På fredag skal vi have kayaktræning, så vi er klar til sportsdagen, da vi har triathlon dagen efter. Her skal vi i hold af tre, hvor vi skal løbe, cykle samt ro i kayak. Dette glæder vi os meget til! :-)

Vi nyder stadig at være i en gruppe på 23 mennesker, da der hele tiden er noget at lave. Vi får spillet alverdens kort- og terningespil samt vendt hvert et samtaleemne.
Vi håber, at I allesammen har det godt derhjemme i kolde DK, her har vi ca. 30 grader hver dag.